perjantai 14. helmikuuta 2014

Valokuvia

Yksi mieluisimmista harrastuksistani on valokuvaus. Omistan mielestäni hintaluokkaansa nähden loistavan digikameran, Panasonic Lumixin. Se alkaa olla jo muutaman vuoden vanha, mutta toimii yhä erinomaisesti. Ihastuin kyseiseen malliin ollessani nostalgiamatkalla Lyonissa, jossa vietin vaihtovuoden 2009-2010. Ystävälläni oli Panasonic mukana, ja oma pikkuinen Canonini hävisi sille noin miljoona-nolla. Siispä Suomeen päästyäni marssin Anttilaan, jossa kyseinen kamera sattui olemaan tarjouksessa (jippii!). Ainut ongelma Lumixissa on akun kestävyys: pakkasella täysikin akku kestää vain tunnin tai jopa alle. Kenties tämä on yleinen ongelma digikameroissa, en tiedä. Olen joka tapauksessa ottanut sillä sekä talvi- että kesäkuvia, ja olen ollut oikein tyytyväinen lopputulokseen.

Olen pitäytynyt tuollaisessa isommassa pokkarimallissa, koska myös siinä pystyy säätämään asetuksia moneen suuntaan ja koska järkkäri vaatisi muutaman oppitunnin vaikkapa työväenopistossa. Vaikka olen kiinnostunut valokuvauksesta, valitettavasti kärsivällisyyteni ei riitä järkkärin opettelemiseen siinä määrin, että sellaisen hankkiminen kannattaisi. Lisäksi en usko viitsiväni säätää sen asetuksia joka kerta, kun otan kuvaa. Kenties vielä joskus innostun siitäkin! Olen silti toki sitä mieltä, että kunnon järkkärillä otetut kuvat hakkaavat mennen tullen pokkarimeiningin.

Ajattelin jakaa tänne muutamia omasta mielestäni parhaiten onnistuneita kuvia. Suurimmaksi osaksi kuvailen ulkomailla ollessani, mutta silloin tällöin napsin myös Suomessa ulkoilukuvia. Parhaissa valokuvissa on mielestäni kontrasteja, joten lemppareitani ovat ilta- ja yökuvat sekä tietty auringonlasku- ja nousukuvat (tosin auringonnousuista ei sattuneista syistä ole kovinkaan monta kuvaa tullut napattua..).


Taormina, Sisilia. ©Heidi Niskanen

Juhannus Keuruulla. ©Heidi Niskanen

Grand-Place, Bryssel. ©Heidi Niskanen

Trapani, Sisilia. ©Heidi Niskanen


Talvinen Ruissalo. ©Heidi Niskanen

3 kommenttia:

  1. Ruissalo kuva on hieno!! Lumixilla saa hyviä kuvia.
    Oon muuten ihan samaa mieltä kameroista (pokkari vs järkkäri). Vaikka mun kamera on tollanen ei-ammattilaisten minijärkkäri, välillä tuntuu, että siinäkin on liikaa opeteltavaa mulle, heh. :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos! Kenties pitäisi vaan opetella niin hyvin, että kaikki yleisimmät toiminnot pystyis säätämään nopeasti. Siihen pitäisi vaan käyttää aika paljon aikaa..

    VastaaPoista
  3. Tosi hienoja kuvia, pusu

    VastaaPoista